Tillgänglighetsredogörelse
Om webbplatsen
Denna tillgänglighetsredogörelse beskriver hur webbplatsen jensengymnasium.se uppfyller kraven i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen). Redogörelsen gäller för webbplatsens offentliga innehåll och är framtagen av JENSEN education.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Webbplatsen är delvis tillgänglig. Vi arbetar aktivt för att förbättra tillgängligheten och åtgärda de brister som identifierats i DIGG:s granskning.
Innehåll som inte är tillgängligt
3.1 Följande brister har identifierats
Textalternativ och bilder
- Bilder saknar textalternativ eller har otillräckliga textalternativ.
- Ikoner i cookie-dialogen saknar meningsfulla textalternativ.
- Logotyp i sidhuvudet är implementerad som bakgrundsbild och saknar korrekt alt-text.
- Flera bilder i sektioner som ”Ekonomi”, ”Högre studier” och ”Om skolan” saknar eller har felaktiga textalternativ.
- Video saknar textalternativ som beskriver innehållet.
- Förinspelade videor saknar syntolkning eller motsvarande alternativ.
Informationsstruktur och semantik
- Rubriknivåer används felaktigt eller saknas helt.
- Visuella grupperingar saknar semantisk motsvarighet (t.ex. cookie-paneler, intresseanmälan).
- Struktur markeras med br-taggar i stället för semantiska element.
- Element som ser ut som rubriker är inte uppmärkta som rubriker.
- Dolt innehåll läses ändå upp av skärmläsare (t.ex. i menyn).
- Sidhuvudet saknar korrekt landmärke/uppmärkning.
Ordning och läsflöde
- Maskinläsbar ordning stämmer inte överens med den visuella.
- Fokusordningen är inte logisk eller korrekt i vissa komponenter.
Formulär och inmatning
- Syfte med inmatningsfält är inte maskinläsbart angivet.
- Felmeddelanden saknas eller är otydliga.
- Instruktioner och ledtexter saknas eller är otydliga.
- Korrigeringsförslag saknas vid felinmatning.
Navigering, etiketter och interaktion
- Menyknappar saknar korrekta namn, roller och tydliga etiketter för hjälpmedel.
- Maskinläsbara namn matchar inte synlig knapptext (t.ex. ”Tillbaka”, ”Stäng”).
- Oväsentligt eller dolt innehåll i menyn läses upp av hjälpmedel.
- Oväntat beteende uppstår vid inmatning (t.ex. dialoger stängs när man klickar utanför dem).
- Benämningar och navigation är inte konsekventa mellan sidor.
Kontrast- och färgproblem
- Text har otillräcklig kontrast mot bakgrunden.
- Grafiska element och fokusmarkeringar har otillräcklig kontrast.
- I högkontrastlägen försvinner eller förvanskas vissa element.
- I vissa rubriker överlappar bokstäver vid högkontrast eller anpassad visning.
Responsivitet och layout
- Sidor fungerar inte korrekt vid 400 % zoom eller smala fönsterbredder.
- Text överlappar, trunkeras eller blir svårt att läsa vid hög zoom.
- Popup- och overlay-komponenter fungerar inte korrekt vid förstoring.
Språk
- Språkförändringar i innehåll markeras inte.
- Huvudspråk saknas i vissa dokument.
- Språkangivelse saknas eller är inkorrekt på delar av webbplatsen.
Statusmeddelanden
- Statusmeddelanden är inte uppmärkta så att hjälpmedel uppfattar dem.
Användarinställningar (kontrast, färgtema, teckenstorlek m.m.)
Webbplatsen respekterar inte användarens systeminställningar för:
- mörkt läge
- högkontrastläge
- teckenstorlek
- teckensnitt
- fokusmarkering
PDF-dokument
- Bilder av text används i stället för riktig text.
- Dokumenttiteln är inte beskrivande.
- Dokumentets huvudspråk är inte angivet.
Vårt mål är att dessa förbättringar ska vara genomförda senast februari 2026.
Innehåll som bedöms som oskäligt betungande att åtgärda
Följande brister bedöms vara oskäligt betungande att åtgärda fullt ut, enligt 12 § DOS-lagen:
Anpassning till mörkt läge och högkontrast
Webbplatsen stöder i dagsläget inte automatiskt mörkt läge eller högkontrastläge.
Att införa detta skulle kräva en omfattande omarbetning av design- och kodstrukturen.
Tillgänglighetsanpassning av PDF-dokument
Flera PDF-filer saknar tillgänglighetstaggar och korrekt språkangivelse. Att retroaktivt tillgänglighetsanpassa alla dokument bedöms som orimligt resurskrävande. Väsentlig information i dessa dokument, till exempel kursplaner och poängtabeller, finns redan i tillgängligt HTML-format på webbplatsen.
Syntolkning av videor
Våra filmer saknar syntolkning. Att producera syntolkade versioner av befintligt material skulle innebära betydande efterbearbetning. Filmerna är av informativ och marknadsförande karaktär och är inte nödvändiga för att ta del av webbplatsens kärninnehåll. Vi ställer däremot krav på att framtida videor produceras med textalternativ eller syntolkning när det är relevant.
Inbäddade YouTube-spelare
Den inbäddade YouTube-spelaren uppfyller inte fullt ut tillgänglighetskraven för uppdykande innehåll. Eftersom spelaren är en extern komponent som vi inte kan påverka tekniskt, bedöms det som oskäligt betungande att åtgärda. Vi använder standardinbäddning med tillgängliga parametrar och beskriver filmens innehåll i anslutning till spelaren. Vid framtida uppdateringar kommer vi att utvärdera alternativa spelare eller kompletterande textalternativ.
Hur vi testat webbplatsen
Den senaste tillgänglighetsbedömningen genomfördes i oktober 2025. Bedömningen grundas på DIGG:s granskning (ärendenummer 2025-06870) och en intern uppföljning av JENSEN education. Denna redogörelse uppdaterades senast november 2025.
Vad vi gör för att förbättra tillgängligheten
- Årlig intern granskning införs som en del av marknadsstabens kvalitetsarbete.
- Personal inom webb och kommunikation utbildas i digital tillgänglighet under Q1 2025.
- En ansvarig funktion utses för löpande uppföljning och uppdatering av denna redogörelse.
- De mest centrala bristerna åtgärdas under första kvartalet 2026, med fortsatta strukturella förbättringar under året.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, skicka ett mail till webb@jenseneducation.se så vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) ansvarar för tillsyn enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar din synpunkt kan du kontakta DIGG: www.digg.se/kontakta-oss eller använda deras anmälningsfunktion.
Datum och ansvar
Redogörelsen publicerades: november 2025
Ansvarig för webbplatsens tillgänglighet: Linus Norman, linus.norman@jenseneducation.se
Plats: Stockholm