Bli redo för

Högre studier

På JENSEN är studierna i fokus och vi har en stark studiekultur på våra skolor.
Målet är att du som elev ska nå djupa ämneskunskaper i alla ämnen du läser.
Vi integrerar vetenskap med läsning av skönlitteratur samt skrivande. Det speciella
JENSEN-schemat tränar dig för högre akademiska studier och ett framtida yrkesliv.

Vi vill vara bäst på att förbereda dig för högre akademiska studier. Att lyckas med högre akademiska studier kräver en stor självständighet, att du klarar att ta ansvar för din egen tid och att du är väl förberedd studiemässigt. Vi tränar dig successivt så att du vid studenten är redo för nästa steg i livet.

Bli-redo-för-högrestudie

Läsning av skönlitteratur

Vi satsar, precis som på universitetet, på riktig kurslitteratur och kvalitetssäkrat material i alla kurser. Vi vill även att du ska få tillgång till att läsa skönlitterära klassiker som format den västerländska världens etik och moral. Språket, litteraturen och därmed den gemensamma referensramen är en viktig nyckel till din bildning - att du läser och skriver på en hög nivå. Vi är stolta över att vi satsar mer på läromedel än skolor i snitt i Sverige och den kvalitet det ger er elever.

Skriva för hand

Många tycker att handskrift inte behövs i dagens digitala värld. Vi håller inte med. Att skriva är att sortera sina tankar och studier visar att det även blir lättare att lära sig. De som skriver lätt och flytande för hand blir också mer kreativa och idérika och att kunna anteckna från föreläsningar är en teknik som är nödvändig på
högskolan.

Kunskaper du får med dig

• Hög språklig nivå
  • Förmåga att läsa och ta till dig längre
    texter och kurslitteratur
  • Ta eget ansvar och kan styra din tid
  • Kan prioritera, sätta mål och nå dem
  • Har en studieteknik som fungerar
  • Att ta hand om dig själv och din hälsa

Behöriga lärare med höga ambitioner

Vi är ett gymnasium som står för kvalitet och har under lång tid upparbetat ett bra rykte. Vi har en högre andel behöriga lärare än riket. Våra lärare har tempo i under-
visningen och din egen lärarcoach ser till att du har en bra struktur på dina studier.

Campus - Ordning och reda på studierna

Vår lärplattform JENSEN Campus uppskattas mycket av elever och lärare för att den är enkel. Där har du koll på ditt schema och dina kurser på ett strukturerat och
enkelt sätt så att du kan bli mer effektiv i dina studier.